Get your hotel ready for 2024!

Na een druk hoogseizoen, is het tijd om ons klaar te maken voor een nieuw jaar. Maar, waar moet je opletten om je hotel klaar te maken voor 2024? Onze Senior Revenue Manager Lisanne geeft je graag wat tips waar je op moet letten!

Met nog twee maanden te gaan in 2023, staat 2024 alweer voor de deur! Het perfecte moment om te kijken of je hotel goed voorbereid is voor het aankomende jaar. Om je goed voor te bereiden op het aankomende jaar, kun je een aantal acties ondernemen:

Analyseer en evalueer het afgelopen jaar

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om het afgelopen jaar te evalueren. Wat ging er goed, wat ging er minder goed, waar kunnen we van leren? In welke maanden was de bezetting misschien iets te laag en waar is er mogelijkheid om te groeien in ADR? Onze aanbeveling is altijd om een rolling forecast/budget te maken. Dit houdt in dat je aan het einde van elke maand een kleine evaluatie schrijft, samen met een doelstelling voor het aankomende jaar. Zo voorkom je dat je aan het einde van het jaar alles terug moet zoeken. Dit noemen we ook wel een rolling Forecast/budget. Heb je deze niet geschreven ter voorbereiding op 2024? Overweeg dit dan in 2024 wel te doen voor 2025!

Maak een budget voor het aankomende jaar

Aan de hand van de evaluatie van het afgelopen jaar, is het belangrijk om een budget te maken voor het aankomende jaar. Elk hotel zou een budget moeten opstellen voor het aankomende jaar, ongeacht de grootte van je hotel, het is belangrijk om te weten waar je het aankomende jaar naar toe wil werken. Op dit moment bepaal je de strategie voor je hotel. Dit helpt ook met personeelsplanning, het maken van marketingdoelen (op welke rustige momenten hebben we marketingacties nodig voor meer zichtbaarheid) en zorgt dat alle neuzen dezelfde kant op staan. In een budget geef je aan waar je per maand naar toe wil groeien, zowel op verkochte kamernachten, ADR als totale omzet. Dit kan bij grotere hotels ook per segment zijn. Daarnaast staan aan de andere kant de kosten, zodat er een verwachte winst uit komt.

Tariefstrategie

Samenhangend met het budget bepaal je de tariefstrategie. Als het goed is, staan de meeste maanden voor het aankomende jaar al boekbaar (we adviseren altijd om minimaal 12 maanden online te hebben staan voor de verkoop). Je kunt de prijzen die je destijds hebt ingezet evalueren, staan deze tarieven nog steeds goed? Als je een budget maakt voor een ADR van €150,- in augustus en de BAR tarieven staan op €145,-, ga je dit vanzelfsprekend niet zomaar behalen. Maak dus aanpassingen op basis van je budget, of maak het budget op basis van de tariefstrategie.

Kijk ook kritisch naar de restricties voor in het hoogseizoen. Staat Paaszaterdag of de Bloemencorso niet boekbaar voor 1 nacht? Je kunt met verschillende restricties werken, waaronder een minimum of maximum length of stay, minimaal of maximaal aantal dagen vooraf of bijvoorbeeld een closed to departure of closed to arrival. Op deze manier kun je de omzet nog verder optimaliseren. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat je niet alleen gasten in huis hebt die allemaal op 1e Paasdag uitchecken, maar dat je juist de mensen aantrekt die voor meerdere nachten willen boeken, waardoor je ook boekingen op de schoudernachten hebt.

Content op de OTA’s

In de rustigere periodes van het jaar is het een goed idee om de content die je online hebt staan bij de OTA’s eens onder de loep te nemen. Zijn alle reserveringsvoorwaarden op alle plekken gelijk? Wellicht kun je bij Booking.com annuleren tot 2 dagen voor aankomst en bij Expedia tot 3 dagen voor aankomst. Het is een goed idee om dit op alle kanalen recht te trekken. Daarnaast kun je kijken naar de foto’s: zijn deze op alle kanalen gelijk en zijn alle nieuwste foto’s die we hebben geüpload? Foto’s zijn altijd de eerste impressies die gasten hebben voordat ze het hotel boeken, dus zorg voor goede foto’s! Zowel Booking.com als Expedia maken gebruik van een contentscore, zorgt dat deze zo hoog mogelijk (het liefst op 100%) is. Zo ga je goed voorbereid 2024 in!

Daarnaast is het belangrijk om de eigen website goed op orde te hebben. Werken alle knoppen nog? Is alle informatie die online staat up-to-date? Zorg dus dat je de eigen website zeker niet vergeet wanneer je de content gaat nalopen. Deze is wellicht zelfs het belangrijkste!

Als laatste raden we ook aan om kritisch naar de partners te kijken waar je mee samenwerkt. Zijn dit nog steeds de partners waarmee je in 2024 wil samenwerken? Of wellicht wil je hier partners aan toevoegen? Dit is het perfecte moment om hier eens naar te kijken. Hou er wel rekening mee dat het afsluiten van partners impact kan hebben op de (directe) boekingen . Zorg dus dat je dit altijd zelfstandig doet. Wil je hier eens over sparren? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee!

Training van het personeel

Als laatste is een rustige periode zoals het laagseizoen het perfecte moment om te zorgen dat het personeel optimaal is voorbereid op het aankomende jaar.  Wellicht is er een training nodig voor het PMS-systeem, een training voor het aannemen van reserveringen, hoe restricties precies werken of een gastvrijheidstraining zodat iedereen kan voldoen aan de verwachtingen van de gasten. Mocht je hulp nodig hebben bij een training of iemand zoeken die een training aan je personeel kan geven, neem dan contact met ons op!

Zoals je kunt lezen, zijn er verschillende dingen die je als hotel(eigenaar) kunt doen om je voor te bereiden op 2024. Ben je nieuwsgierig wat IFHG hierin voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

Vorige
Vorige

Hoe onderscheid je jouw hotel van de compset in het laagseizoen?

Volgende
Volgende

Een update vanuit het IFHG team!