Dit is waarom elk hotel gebruik moet maken van een RMS

Kost het jou ook elke dag ook zoveel tijd om je pick-up te bekijken in je zelfgebouwde Excel bestand en je prijzen dan ook nog eens handmatig aan te moeten passen in je PMS?
Wellicht is het dan nu de tijd om je eens te verdiepen in een Revenue management system (RMS).

Benieuwd wat een RMS voor jouw hotel kan betekenen? Lees hieronder alles wat je hierover moet weten!

Laten we eerst eens uitleggen wat een Revenue Management Systeem precies inhoudt.

Een Revenue Management Systeem (RMS) is een geavanceerd softwaresysteem die hotels helpt om hun prijsstelling en beschikbaarheid te optimaliseren om de omzet en winst te maximaliseren. Een RMS wordt vaak gebruikt in sectoren zoals de horeca (hotels), luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven, cruise bedrijven en andere bedrijven met bederfelijke voorraden en dynamische prijsstructuren.

Het belangrijkste doel van een RMS is om de juiste middelen aan de juiste klanten aan te bieden tegen de juiste prijs en op het juiste moment om de hoogst mogelijke omzet te genereren. Dit houdt in dat verschillende factoren worden geanalyseerd, zoals historische data, marktvraag, concurrentieprijzen, boekingsgedrag en externe factoren zoals feestdagen, evenementen en congressen. Op basis van deze analyse genereert het systeem prijsaanbevelingen op basis van de huidige bezetting van het aantal kamers. Deze prijsaanbevelingen worden gedaan in de prijsrange die jij zelf hebt ingesteld in de RMS.

Er zijn een aantal belangrijke kenmerken en functies die een RMS allemaal voor je doet:

Forecast: Voorspellen van de toekomstige vraag op basis van historische gegevens, seizoenspatronen en markttrends.
Prijsoptimalisatie: Bepalen van de juiste prijsstelling, dit wordt gebaseerd op concurrerende prijzen en vraagelasticiteit.
Prijsstelling: In realtime aanpassen van prijzen op basis van veranderingen in de vraag, beschikbaarheid en marktomstandigheden. Eventuele restricties kunnen hier ook een voorbeeld van zijn, dit heeft niet per se meteen met je prijs te maken, maar zorgt er wel voor dat je jouw hotel zo optimaal mogelijk kan bezetten.
Segmentatie: Segmentatie is erg belangrijk voor de prijsstelling die je voert. Een RMS kan hier uiteraard ook onderscheid in maken met het maken van je prijsaanbevelingen.
Rapportage en analyse: Één van de belangrijkste onderdelen van een RMS is het gedeelte van de rapportages en analyses die je hierin kan maken. De RMS heeft alle data over jouw hotel, hierdoor is dit ook de uitgelezen plek om hier alle inzichten en analyses uit te halen. Rapporten over je bezettingen, ADR’s, book windows, leadtime etc. zijn allemaal mogelijkheden.
Integratie: Integratie met andere systemen zoals property managementsystemen (PMS) voor hotels. Hierdoor hoef je niet meer handmatig je prijzen aan te passen en wordt dit rechtstreeks doorgestuurd zodat je zelf door kan gaan met de bezigheden van de dag.

Nu je weet wat een RMS allemaal voor jou kan doen, willen we je graag nog even meenemen in de voor- maar ook de nadelen die dit met zich mee kan brengen.

Voordelen:

Omzetoptimalisatie: Het grootste voordeel van een RMS is dat je met alle beschikbare data de beste prijsaanpassingen kan doen en het beste je beschikbaarheid kan optimaliseren.
Data-gedreven beslissingen: Een RMS maakt gebruik van historische gegevens en realtime informatie om beslissingen te nemen, waardoor een revenue manager zijn strategie kan baseren op feitelijke trends en patronen.
Dynamische prijsstelling: Door prijzen aan te passen op basis van vraag, concurrentie en andere factoren, kan een revenue manager of hotelmanager in realtime reageren op marktomstandigheden, wat leidt tot betere concurrentieposities.
Segmentatie: Een RMS helpt bij de segmentatie van de boekingen die binnenkomen. Hierdoor kan een revenue manager de juiste beslissingen nemen.
Efficiënt en tijdwinning: Het systeem zorgt ervoor dat je zelf niet meer handmatig bestanden uit je PMS hoeft te halen. Dit gebeurt allemaal automatisch, het enige wat je zelf nog hoeft te doen is alle data te analyseren en je prijsaanpassingen in het systeem door te voeren. Hierdoor kan je zelf veel sneller door met de andere werkzaamheden die je nog op je dagelijkse lijst hebt staan. Zo hoef je er niet tegenop te kijken om je prijsaanpassingen door te voeren, maar ga je er juist plezier uit halen.
Inzicht in markttrends: Door de analyses en rapporten van een RMS kunnen hotels trends en patronen in de markt identificeren, wat kan leiden tot betere strategische beslissingen op lange termijn.

Natuurlijk zijn er ook wat punten die je eerst even goed moet overwegen voordat je de beslissing gaat nemen:

Implementatiekosten: De initiële implementatie van een RMS kan duur zijn vanwege de aanschaf van software, training en integratie met bestaande systemen.
Complexiteit: Het gebruik van een RMS vereist vaak aandacht en tijd voordat het je het helemaal naar je hand hebt gezet. Daarnaast kan het wel overweldigend overkomen als je er voor het eerst naar kijkt. Als je een goede training krijgt valt dit reuze mee en heb je het nog steeds snel onder de knie.
Verandering: De introductie van een RMS kan een verandering in een hotel vereisen, waarbij beslissingen meer op data en algoritmen zijn gebaseerd dan op menselijke intuïtie.

|

Zou je willen weten wat wij voor RMS gebruiken en zou je daar een keer wat meer over willen weten, neem dan gerust even contact met ons op om een afspraak in te plannen.

|

Vorige
Vorige

Een update vanuit het IFHG team!

Volgende
Volgende

Optimaliseer de omzet van je vakantiepark met revenue management