Optimlaliseer je Revenue Management
Met de aankomende btw-verhoging voor 2026 en de steeds competitievere hotelmarkt is het voor hotels belangrijker dan ooit om kritisch te kijken naar hun huidige processen en systemen. Veel hotels draaien al jaren op dezelfde PMS-systemen, channel manager etc.
Door de btw-verhoging is het nog belangrijker om de kostenkant goed onder de loep te nemen en bij te sturen waar dit kan.
Hieronder lichten we een aantal voorbeelden uit waar je als hotelier naar kan kijken:
1. PMS:
Het Property Management System vormt de basis van elke hotel. Toch zien we vaak dat hotels zich vasthouden aan de PMS waar ze momenteel al jaren mee werken, omdat de verwachting is dat het een heel karwei is om te switchen. Wellicht is het een idee om eens goed te kijken of de huidige PMS wel bij jouw hotel past en ook de juiste technologie aanbiedt waarmee je de komende jaren ook verder kan.
2. Channel manager
De channel manager bepaalt in grote mate hoe zichtbaar een hotel is op externe kanalen. Maar ook hier geldt: niet iedere oplossing is even efficiënt of even kosteneffectief.
Er zijn ondertussen redelijk veel PMS-systemen die zelf ook kunnen koppelen met de belangrijkste OTA’s die er zijn, hierdoor is voor een gedeelte van de hotels een channel manager ineens overbodig. Dit zorgt voor besparingen elke maand, maar geeft je nog steeds wel de juiste hoeveel zichtbaarheid online.
3. Revenue optimaliseren met een RMS of een professionele revenue manager
In een markt waarin marges onder druk staan, is professionele revenue aansturing geen luxe meer, maar noodzaak.
Hotels die gebruikmaken van een modern RMS of een ervaren revenue manager zien vaak dat de revenue veel beter geoptimaliseerd is/wordt en dat de markt veel beter gelezen wordt.
4. F&B: extra omzet binnen handbereik
Veel hotels richten hun marketing vooral op het aantrekken van nieuwe gasten, terwijl één van de grootste omzetkansen al binnen de muren van het hotel rondloopt, de huidige gasten in je hotel.
Door F&B actiever te promoten via bijvoorbeeld pre-stay mails, QR-codes, pushberichten of simpele aanbevelingen bij check-in wordt de totale revenue van je hotel steeds hoger.