Dit zijn de vier grootste trends die wij zien bij het boeken van hotelkamers

Het jaar 2023 was er weer een voor in de boeken. Wat waren de grootste terugkerende trends van 2023 in de hotellerie en wat staat ons te wachten in het nieuwe jaar?

In een wereld die nooit stilstaat, is het voor hoteliers belangrijk om vinger aan de pols te houden en op de hoogte te zijn van de nieuwste trends. Reizigers hebben steeds nieuwe en hogere verwachtingen. De vraag naar flexibiliteit blijft na de coronaperiode een terugkerende factor en duurzaamheid is belangrijk dan ooit.

Lees hieronder verder over de voornaamste trends van het afgelopen jaar en de trends die naar verwachting ook in 2024 een grote rol gaan spelen!

Last-Minute Boekingen en Flexibiliteit

Reizigers omarmen spontaniteit en flexibiliteit meer dan ooit tevoren. Last-minute boekingen zijn een opvallende trend geworden, waarbij mensen op zoek zijn naar de vrijheid om hun reisplannen kort voor aankomst aan te kunnen passen.

Vroeger was het boeken van een zomervakantie een zorgvuldig geplande aangelegenheid, waarbij gasten maanden van tevoren hun ideale bestemming kozen en accommodaties vastlegden. Echter, in de recente jaren en dan zeker na de coronajaren, heeft er een opmerkelijke verschuiving plaatsgevonden in deze trend.

De spontaniteit lijkt de boventoon te voeren, waarbij reizigers wachten op aantrekkelijke aanbiedingen, kortingen en flexibele opties voordat ze hun zomervakantie vastleggen. Afgelopen zomer zagen we dit nog extremer terug doordat het mooie zomerweer lang op zich liet wachten en veel gasten uiteindelijke last minute toch nog naar het buitenland zijn gegaan.

Langere verblijven en werken op afstand

Langdurige verblijven en werken op afstand vormen een andere opvallende trend die voortkomt uit de coronajaren. Digital nomads, mensen die online werken vanaf verschillende plekken over de wereld, worden steeds belangrijker voor hotels. Als een hotel speciale plekken en ervaringen biedt voor deze groep zakelijke gasten, kan het zich echt onderscheiden van de rest.

Zorg bijvoorbeeld voor sterke WiFi, een bureau op de kamer of een fijne werkplek in het hotel en een mogelijke vergaderruimte. Hoe meer voorzieningen je aanbiedt die gasten het gevoel geven thuis te zijn in je hotel, hoe langer ze zullen blijven. Dit vertaalt zich in een consistentere omzet, omdat deze gasten vaak langer, doordeweeks en buiten het hoogseizoen verblijven.

Technologische Innovaties

Hotels hebben afgelopen jaar nog meer ingezet op technologische innovaties om de gastervaring te verbeteren. Van digitale in- en uitcheckprocessen tot sleutelloze toegangssystemen. Technologie heeft de weg vrijgemaakt voor een soepele en contactloze ervaring. Gasten kunnen nu steeds vaker vanaf hun mobiele apparaten hun verblijf beheren, waardoor de efficiëntie toeneemt en persoonlijk contact tot een minimum wordt beperkt.

Daarnaast heeft Artificiële Intelligentie (AI) een steeds prominentere rol gekregen in de hotellerie. Gasten maken steeds vaker gebruik van AI om aanbevelingen op te zoeken en hotels te vinden die voldoen aan hun specifieke wensen op het gebied van faciliteiten en locatie. Hierdoor is het dus ook belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je eigen website geoptimaliseerd is voor alle zoekmachines.

Duurzaamheid

In een tijd waarin klimaatverandering urgenter is dan ooit tevoren zoeken steeds meer gasten naar hotels die het milieu serieus nemen. Denk hierbij aan hotels met groene initiatieven, zoals het gebruik van duurzame schoonmaakmiddelen, samenwerken met lokale bedrijven, slim energiegebruik en het strenger naleven van milieucertificeringen.

Duurzaamheid is voor gasten een steeds belangrijkere factor in het kiezen van een hotel of accommodatie. Grote online travel agencies hebben ook op deze ontwikkeling ingespeeld. Zo heeft bijvoorbeeld Booking.com een ‘Duurzaamheidslevel’ in het leven geroepen. Hotels vullen via Booking.com een vaste vragenlijst in en hier komt een Duurzaamheidslevel uit. Dit komt als badge bij de hotelnaam op Booking.com te staan, en er is ook een extra filter is toegevoegd zodat gasten efficiënt hierop kunnen zoeken.

Als hotel is het dus echt van belang om goed naar voren te laten komen welke initiatieven er genomen worden om te verduurzamen en te laten zien dat ook jullie meegaan in deze trend!

Vorige
Vorige

IFHG als Mews PMS Deployment Partners

Volgende
Volgende

Jouw hotel voorbereiden op het nieuwe toeristenbelastingtarief