De Invloed van Marketing op Revenue Management in de Hotelindustrie

Deze maand schrijft onze Revenue Manager Melanie een blog over het belang van een sterk ‘digital marketing’ beleid. Hierover heeft ze een gesprek met Mike Roefs, onze Head of Marketing.

Voordat we ingaan op de wisselwerking tussen marketing en revenue management eerst even een kort stukje over Mike. Sinds 2022 is Mike onderdeel van IFHG om hotels op het gebied van digital marketing te ondersteunen. Onderdeel hiervan is de vindbaarheid vergroten door Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimizaton (SEO), branding van een hotel neerzetten en adverteren op social media. Zijn motto is hierbij: “Wees niet bang om te falen”. In de wereld van de hotelindustrie is het essentieel om een effectieve marketingstrategie te voeren. Zoals Mike zelf zegt:

“Zonder marketing kun je niet de juiste prijs vragen voor een kamer.

Het is belangrijk om het juiste verhaal te vertellen en zo de gast te enthousiasmeren om bij jou hotel een kamer te boeken. Als het product en in dit geval een hotelkamer niet juist wordt gepresenteerd dan kun je ook niet de juiste prijs vragen. Samenwerking tussen marketing en revenue management is daarom van essentieel belang. Marketing richt zich op het bereiken van de juiste doelgroep en het creëren van waardevolle merkpercepties. Revenue management is verantwoordelijk voor het optimaliseren van prijzen en beschikbaarheid van kamers om de omzet te maximaliseren. Door nauw samen te werken, kunnen marketing en revenue management een krachtig duo vormen dat elkaar ondersteunt bij het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

“Marketing en Revenue management is een wisselwerking.”

Mike legt dit vervolgens nog uit met een concreet voorbeeld. Hotel Le Marin had een lage conversie op de eigen website. Door het juiste publiek aan te spreken via demografische targeting in Search Engine Advertising (SEA) en een verhaal te vertellen naar de gast toe, heeft Mike de conversie weten te verdubbelen op de eigen website. Het hotel is erin geslaagd minder afhankelijk te worden van Online Travel Agencies (OTA's). Door effectieve marketinginspanningen kan het hotel zijn waarde versterken, waardoor het aantrekkelijker wordt voor potentiële gasten om rechtstreeks via de eigen kanalen te boeken.

Om een beeld te krijgen wat Mike zoal tegenkomt als hij aan de slag gaat met een hotel vraag ik hem naar de meest voorkomende valkuilen. Een van de grootste valkuilen is het hebben van een website die niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines en niet duidelijk aangeeft dat het de officiële website van het hotel is. Dit kan leiden tot lagere zichtbaarheid in zoekresultaten en potentiële gasten kunnen in plaats daarvan terechtkomen bij externe boeking websites. Hierdoor betaalt het hotel een hoog bedrag aan commissie in plaats van de gast een customer journey op de eigen website aan te bieden en de gast direct te laten boeken. Daarnaast geeft hij het belang aan van duidelijk promoten wat het voordeel is van boeken op de eigen website. Sommige hotels negeren deze kans en verliezen daardoor potentiële directe boekingen. Door deze punten te verbeteren kan er worden bespaard op commissiekosten en daarbij ook een bijdrage leveren aan een optimalisatie van revenue management.

Per 1 april 2023 is de huisstijl van IFHG vernieuwd, dit onder leiding van Mike Roefs. Waar hij terecht erg trots op is. Ook heeft hij ervoor gezorgd dat we hotels nu kunnen ontzorgen door marketing en revenue te combineren. Zo kunnen we vanuit één partij revenue- en marketingmanagement aanbieden.

|

Ben je nieuwsgierig naar wat IFHG voor jou kan betekenen? Kijk dan eens verder op onze Marketing Management pagina, Revenue Management pagina, of plan een kennismakingsgesprek in.

|

Vorige
Vorige

Optimaliseer de omzet van je vakantiepark met revenue management 

Volgende
Volgende

Hoe je Performance Max van Google Ads effectief gebruikt voor je hotel