In hoeverre heeft de Btw-verhoging invloed op budgettering 2026
Het is geen geheim dat de btw per 01-01-2026 voor logies naar alle waarschijnlijkheid van 9% naar 21% verhoogd zal gaan worden. Rond de maanden september en oktober gaan wij aan de slag met de budgetten voor het komende jaar. Met deze vrij forse verhoging rest natuurlijk de vraag; In hoeverre heeft dit invloed op de budgetten die wij gaan maken voor hotels.
De btw-verhoging zal zeker invloed hebben op onze budgettering van aankomend jaar.
Om de btw-verhoging volledig door te berekenen dienen we niet alleen de actuele cijfers van dit jaar met 12% te verhogen, maar zelfs iets meer.
Dit zal voor een hotel met veel corporate gasten makkelijker zijn dan voor een hotel dat juist veel leisure gasten heeft. Dit heeft ermee te maken dat de corporate gasten de btw terug kunnen vorderen via hun bedrijf, waar leisure gasten dit niet kunnen doen.
Daarnaast biedt de btw-verhoging ook stof tot nadenken op strategisch gebied. Zo is het belangrijk om de focus meer op de kosten kant te leggen. Hoe verlagen we bijvoorbeeld de schoonmaakkosten? Denk hierbij aan langere verblijven doormiddel van Minimum Lenght of Stay Restricties.
Verder is een hogere interne uitsplitsing voor bijvoorbeeld het ontbijt meer rendabel. Dit komt doordat de btw hierop 9% is. Houd hierbij wel in de gaten dat de uitsplitsing realistisch moet blijven, dus het ontbijt niet opeens in prijs verdubbeld.
Een verandering in de uitsplitsing zal ook impact hebben op de budgettering op kameromzet, aangezien je hier dan minder zult overhouden.
Ook zal er gekeken moeten worden waar en wanneer we wel de volledige verhoging kunnen doorbelasten. Bij welke evenementen en in welke regio’s zien we nog ruimte om te kunnen groeien. Dit zullen voornamelijk feestdagen worden zoals bijvoorbeeld Pasen, of grote zakelijke congressen, waarbij de gasten de btw toch vaak terug kunnen vragen.
Op dit moment worden er door verschillende bronnen prognoses gemaakt zoals banken, Koninklijk Horeca Nederland en andere instanties. Hier gaat het dan over wat het effect zal zijn van de btw-verhoging, op zowel de vraag naar hotelkamers als überhaupt het koopgedrag van de consument. Zo verwachten alle instanties een daling binnen het aantal hotelovernachtingen, echter varieert dit tussen de 6% en 30%.
Er wordt verwacht dat de impact van de btw-verhoging het grootst zal zijn in de grensregio’s, omdat de omliggende landen een lager btw-percentage rekenen over logies (België 6% en Duitsland 9%). Gasten die overwegen richting de grensregio’s te trekken zullen zeker de overweging maken om toch te kiezen voor een van onze buurlanden aangezien hun prijstechnisch aantrekkelijker zullen zijn.
In de komende maanden zullen wij aan de slag gaan met de budgetten voor 2026. Naar aanleiding hiervan zullen wij een afspraak proberen te maken om deze budgetten op locatie, of eventueel online, te presenteren en verdere vragen te beantwoorden.